(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد

فرهنگ بومی میبد

فرهنگ بومی مردم میبد


20 رسم و جشنواره در میبد از مهرگان تا نخل برداری


فرهنگ بومی مردم میبد مانند سایر مناطق ایران شامل مراسم و اعتقاداتی است که برای این مردم از اهمیت خاصی برخوردار هستند. این رسوم دارای جنبه‌های زیبا و جالب و بعضا عجیبی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم. مردم میبد اکثرا مسلمان و اقلیت زرتشتی هستند و آداب و رسوم بومی میبد شامل مراسم مسلمانان و زرتشتیان می‌شود. تعدادی از مراسم و آیین عزاداری ماه محرم مردم میبد در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده‌است. همه ساله، مسافران زیادی در روز عاشورا به میبد می‌روند که روضه‌خوانی‌، سینه زنی و عزاداری‌های مردم محلی را ببینند. تعزیه، یکی از جدی‌ترین نمایش‌های مردم میبد در عاشورا است. علاوه بر آن، میبدی‌ها، مراسمی به اسم شاه‌حسن، شاه حسین برگزار می‌کنند که از دو روز قبل از محرم شروع می‌شود. سنگ‌زنی و یا جغحغه زنی یکی دیگر از مراسم‌هایی است که در حسینه روستای رکن‌آباد میبد، برگزار می‌شود. در بخش‌هایی از شهرستان میبد مانند حسن‌آباد و روستای مزرعه کلانتر، هموطنان زرتشتی زندگی می‌کنند که مهمترین مراسم آنها جشن سده، جشن مهرگان و آیین پنجه می‌باشد.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد جشن سده

آداب و رسوم زرتشتیان میبد- جشن سده

جشن سده زرتشتیان

جشن سده در صدمین روز زمستان برگزار می‌شود. مردم ایران باستان فصل‌ها را به صورت دوره ۷ ماهه و دوره ۵ ماهه تقسیم می‌کردند. هفت ماه اول تابستان و ۵ ماهه دوم زمستان بوده و اولین روز آبان ماه، آغاز زمستان بوده‌است. از ابتدای آبان ماه تا دهم بهمن، صد روز می‌گذرد. در دهم بهمن که کم‌کم هوا رو به گرمی می‌رود، جشن سده، برگزار می‌شود. جشن سده همراه با آتش‌افروزی است. به عقیده ایرانیان باستان، آتش قوی‌ترین نشانه فیزیکی حضور اهورامزدا، خدای یگانه است. لذا ایرانیان باستان جایگاهی والا برای آتش قائل بوده‌اند. نزدیک غروب دو موبد لاله به دست با لباس سفید، که پوشاک رسمی روحانیان زرتشتی است، زمزمه‌کنان به خرمن سده نزدیک می‌شوند و از سمت راست سه بار دور آن می‌گردند. سپس این خرمن هیزم را با شعله لاله‌ها، که روشنی آنها از آتش آتشکده آورده شده، آتش می‌زنند. شعله‌های آتش به آسمان کشیده می‌شود و همراه آن هلهله و شادمانی مردم در فضا می‌پیچد. آتش برای زرتشتیان مقدس است و معتقدند که نفس‌های آلوده آدمیان نباید به حریم مقدس آتش برخورد کند. لذا موبدان را با روبنده‌هایی که به صورت زده‌اند خواهید دید.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد | جشن سده و رقص و پایکوبی در پیشگاه آتش

رقص و پایکوبی در پیشگاه آتش

جشن سده و رقص و پایکوبی در پیشگاه آتش

پس از اینکه شعله‌های آتش فروکش می‌کند، مردم بویژه جوان‌ترها از روی بوته‌های آتش می‌پرند. رسم است که کشاورزان مقداری از خاکستر سده را به نشانه پایان سرمای زمستان، به کشتزارهای خود می‌برند و برای شگون و برکت روی آن می‌پاشند. برافروختن آتش با مراسم ویژه توسط موبدان، رقص‌های آئینی در پیشگاه آتش، خواندن گات‌ها به صورت دسته‌جمعی و نیایش به درگاه اهورامزدا، نقالی و شاهنامه‌خوانی همراه است. جشن سده زرتشتیان در استان یزد، همه ساله در یزد، روستای مزرعه کلانتر میبد و زیارتگاه چک چک اردکان برگزار می‌شود و بخشی از فرهنگ بومی زرتشتیان میبد، یزد و اردکان محسوب می‌شود. جشن سده از جاذبه‌های گردشگری میبد است.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد جشن مهرگان

جشن مهرگان و دایره زنی به سمت آتشکده

جشن مهرگان میبد

جشن مهرگان که بعد از عید نوروز دومین جشن ایرانیان باستان بوده، هر ساله از روز 10 مهر شروع می‌شود و به‌مدت 6 روز ادامه دارد. به باور ایرانیان باستان، در این روز کاوه آهنگر علیه ضحاک ستمگر به پا خواست و به یاری فریدون او را سرنگون کرد. مردم ایران از هزاره دوم پیش از میلاد، این روز را جشن می‌گیرند. زرتشتیان میبد مراسم جشن مهرگان را در روستای مزرعه کلانتر یا زیارتگاه چک چک اردکان، برگزار می‌کنند. در جشن مهرگان سفره مهرگانی یا خوان مهرگانی پهن می‌کنند. این سفره که بر گرد آتشدان پهن می‌شود به رنگ ارغوانی می‌باشد و روی آن انواع میوه، شیرینی و خوراکی قرار داده می‌شود. آجیل ویژه‌ای از هفت خشکبار مغز گردو، بادام، پسته، فندق، تخمه، توت خشک، انجیر خشک و نخودچی درست می‌کنند. از دیگر خوردنی‌های این سفره آشی به نام هفت غله است که ترکیبی از گندم، برنج، جو، نخود، عدس، ماش و ارزن است. کاسه‌ای پر از گلاب، آب، سرکه، برگ آویشن، گل‌های بنفشه و ریحان نیز قرار می‌دهند. سرمه‌دان، آیینه، اسفند، عود و گل "همیشه شکفته" که پیرامون آن را با شاخه‌هایی از سرو یا گز تزیین می‌کنند نیز زینت‌بخش سفره مهرگانی است.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد | جشن مهرگان و خوان مهرگانی

آداب و رسوم زرتشتیان میبد- جشن مهرگان و خوان مهرگانی

جشن مهرگان و خوان مهرگانی

در این روز ابتدا جلوی در ورودی آتشکده با ظرف شیرینی و آیینه که از آیین‌های کهن ایرانیان است از شرکت‌کنندگان استقبال می‌شود. گلاب را در کف دست ریخته و به‌صورت می‌کشند، در آیینه نگاه کرده و سپس نقلی برداشته وارد آتشکده می‌شوند. موبدان و موبدیاران در کنار خوان مهرگانی نشسته و همراه با شرکت‌کنندگان به نیایش اهورمزدا و سخنرانی و بزرگداشت ایزدمهر و جایگاه او در بین زرتشتیان می‌پردازند. گات‌هاخوانی، شعرخوانی و اجرای نمایش داستان کاوه آهنگر بر اساس کتاب شاهنامه نیز از دیگر کارهایی است که انجام می‌دهند. در پایان جشن مهرگان، مهمانان با انواع خوراکی مانند آجیل، میوه، آش و سوروک که در سفره مهرگانی گذاشته می‌شود و در هنگام نیایش‌خوانی تبرک شده‌است، پذیرایی می‌شوند. جشن مهرگان در یزد، روستای مزرعه کلانتر میبد و زیارتگاه چک چک اردکان برگزار می‌شود. این فستیوال که همه ساله برگزار می‌شود بخشی از فرهنگ بومی زرتشتیان میبد و اردکان محسوب می‌شود.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد فال کوزه

آداب و رسوم زرتشتیان میبد- فال کوزه

فال کوزه میبد

فال کوزه که در گذشته جزء جدایی‌ناپذیر مهمانی‌های عادی و جشن‌های ملی در میان زنان بوده است هنوز هم در مناطقی از میبد برگزار می‌شود. کوزه توسط دختری نابالغ پر از آب می‌شود. او کوزه را در بین زنان می‌چرخاند و هر کس گیره‌سر یا شانه‌اش را به نیتی در کوزه می‌اندازد. کوزه را به خانه‌ای می‌برند که درخت مورد در آن باشد و به مدت یک روز به همراه تکه‌ای پارچه سبز و آینه‌ای کوچک زیر درخت می‌گذارند. روز بعد همان دختر با لباس پاک و زیبا کوزه را از زیر درخت برمی‌دارد و زنان در همان خانه به دور کوزه گرد می‌آیند و فال می‌گیرند. مراسم فالگیری با خواندن شعرهایی مرتبط با این رسم همراه است. هم‌زمان با خواندن شعرها، دختر درون کوزه دست می‌برد و چیزی در می‌آورد. با بیرون آمدن هر شیء، صاحبش باید از شعری که در حال خوانده شدن است نیت خود را تعبیر کند. تا انتهای مراسم تمامی اشیاء بیرون می‌آیند. اگر معنای شعر خوب باشد یعنی نیت صاحب فال عملی نیک است و به مقصودش می‌رسد و اگر معنای شعر مناسب نباشد، نشانه خوب نبودن نیت و نرسیدن به مراد است. اجرای این رسم بیشتر در بین ایرانیان باستان رایج بوده است. اکنون نیز زرتشتیان عقیده بسیاری بر اجرای فال کوزه دارند و به آن "چک و دوله" گویند.

مشاهده نمونه‌های سفال

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد، میبد و اردکان مراسم هیرومبا

آداب و رسوم زرتشتیان اردکان- مراسم هیرومبا

مراسم هیرومبا اردکان

هیرومبا مراسمی شبیه به جشن سده است که هر ساله در روستای شریف‌آباد اردکان، در آخرین هفته ماه فروردین برگزار می‌شود. زرتشتیان شریف‌آباد برای تهیه آتش مراسم به نیایشگاه پیرهریشت می‌روند و شب را در همانجا اقامت می‌کنند. سپیده دم جوانان برای تهیه هیزم می‌روند و زنان نیز صبحانه آماده می‌کنند. سپس مراسم چوب زنی که با جشن و آواز همراه است، صورت می‌گیرد. در مراسم چوب زنی کسی که برای اولین بار در جمع‌آوری هیزم شرکت کرده و یا در همان سال صاحب فرزند شده، به روی دست جمعیت بلند شده و مردم با شادمانی، به آرامی به او چوب می‌زنند. تا زمانی که اقوام وی کله قند به مردم هدیه ندهند، این مراسم ادامه پیدا می‌کند. سپس با قند اهدایی، شربت تهیه کرده و همه مردم با هم می‌نوشند. در غروب اين روز هيزم‌ها را به روستا مى‌آورند و روى هم انباشته مى‌نمايند. در هنگام غروب مردم دور خرمن هيزم جمع مى‏‌شوند و موبد نيز با آتشدان پر از آتش در آنجا حاضر است.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد | مراسم هیرومبا زرتشتیان اردکان

جشن و پایکوبی پس از آتش زدن خرمن

موبد با صداى بلند پيام هيرومبا را آغاز مى‌کند و براى اموات طلب مغفرت مى‌نمايد. افراد حاضر به دو گروه تقسيم مى‌شوند و در دو صف روبروى هم مى‌ايستند. وقتى که موبد براى اموات طلب مغفرت مى‌نمايد، يکى از گروه‏ها، در حالى که افراد گروه دست بر شانه يکديگر دارند با صداى بلند «هيرومبا» مى‏‌گويند و با هم به حالت تعظيم در مى‌آيند و مجددا به حالت ايستاده باز مى‌گردند. پس از آنها گروه ديگر اين اعمال را تکرار مى‌کند و اين عمل تا پايان نام بردن اسامى افراد برجسته و نيکوکار زرتشتى ادامه مى‌‏يابد. پس از آن موبد خرمن هيزم را آتش مى‏‌زند و مردم در اطراف آن حلقه زده و شادى مى‏‌کنند. بامداد روز بعد خانم‌ها گلوله‏‌هاى آتش را از زير خاکستر بيرون آورده و در آتشدان مى‌گذارند و به خانه مى‌برند و آن آتش را تا صد شبانه روز با افزودن چوب به آن، روشن نگه مى‌‏دارند.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | نخل بندی میبد

فرهنگ بومی مردم میبد- نخل بندی

نخل بندی میبد

نخل سازه‌ای چوبی است که با چوب اسکلت بندی شده‌است. برای پایه‌های آن، چهار قطعه چوب به صورت عمودی در چهار طرف و برای بلند کردن آن چند قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده‌است. هر عنصر به کار برده شده در نخل، نمادی از یک حادثه و متعلق به شخصی در حادثه کربلا است. چوب نخل به عنوان پیکر سیدالشهدا، سیاهپوش کردن به عنوان پارچه سیاه روی پیکر، شمشیر و نیزه‌ها به علامت تیر و نیزه‌های وارد شده بر بدن امام حسین، سرو نخل به عنوان قد و قامت حضرت علی اکبر، آیینه به عنوان نور وجود امام حسین، علم‌هایی که بر نخل بسته می‌شود به عنوان علمدار امام حسین، پارچه‌های زینتی که بر نخل می‌بندند به عنوان حجله حضرت قاسم، زنگ‌هایی که در قدیم بر آن می‌بستند به عنوان زنگ کاروان امام حسین و عزادارانی که نخل را برمی‌دارند به عنوان تشییع کنندگان هستند. هر سال، چند روز مانده به اول محرم، مراسم نخل بندی (تزیین نخل) در تمام حسینیه‌ها و تکایا برگزار می‌شود. امروزه تزئیناتی که به نخل می‌بندند شامل شمشیر، سپر، آئینه و سروهایی از جنس چوب است که دور تا دور آن را خنجرهای چوبین احاطه کرده‌است. قدمت این رسم در یزد به دوران صفویه بازمی‌گردد.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آیین نخل برداری میبد

فرهنگ بومی میبد- آیین نخل برداری

نخل برداری میبد

نخل نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت سیدالشهداء و نخل برداری، تشییع نمادین برای شهدای کربلا است. عزاداران حسینی در استان یزد، اعتقاد راستینی به عمل نخل برداری دارند، تا حدی که برای رفتن در زیر نخل و شرکت در نخل برداری، نذر می‌کنند و بهترین دام خود را در پای نخل، قربانی می‌نمایند. برخی از مردم، برای رفع حاجت خود به نخل متوسل می‌شوند و بعضی‌ها هرگاه به نخل برسند، به نخل، سلام می‌دهند. نخل برداری در شب و ظهر عاشورا، روز سیزده محرم، اربعین و آخر ماه صفر انجام می‌گیرد. بدین صورت که نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می‌گردانند و همزمان صدای طبل، سنج و شیپور در فضای حسینیه طنین انداز می‌شود. آیین نخل برداری برای بخش‌های ندوشن و مهرجرد میبد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده‌است.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آیین شاه حسن، شاه حسین میبد

فرهنگ بومی میبد- آیین شاه حسن، شاه حسین

آیین شاه حسن، شاه حسین

از دو روز مانده به آغاز ماه محرم جمع زیادی از مردان و زنان، کوچه‌های منتهی به امامزاده سید صدرالدین قنبر را آب و جارو می‌کنند و بعد از عبور عزاداران از کوچه و تجمع در امامزاده مردان به صورت دایره‌ای شکل درحالی که دست به کمر یکدیگر گرفته‌اند شاه حسن و شاه حسین می‌گویند. آیین شاه حسن، شاه حسین همزمان از هیات‌های مذهبی محلات مختلف آغاز شده و نهایتا در امامزاده سیدقنبر به هم می پیوندند. آیین شاه حسن، شاه حسین میبد، در سال 1394 در گروه عادت‌ها و رسم‌های اجتماعی، به عنوان سنتی‌ترین آیینی که در دهه اول محرم در هسته تاریخی شهر کهن میبد برگزار می‌شود، به ثبت رسیده‌است.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | مراسم پرسه زنی محرم میبد

فرهنگ بومی میبد- مراسم پرسه زنی

مراسم پرسه زنی میبد

چند روز قبل از ماه محرم در بعضی محلات به خصوص در بخش ندوشن پرسه زنی صورت می‌گیرد. بدین صورت که جمعی از عزادارن، در کوچه‌ها و بازار‌ها به راه می‌افتند و با نوحه‌خوانی یا جمع خوانی، مردم را از فرا رسیدن ایام محرم با خبر می‌سازند و کمک‌های نقدی و نذورات را برای برپایی مجالس امام حسین جمع‌آوری می‌کنند.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد آیین سنتی پنجه

آداب و رسوم زرتشتیان میبد- آیین پنجه زرتشتیان

آیین پنجه زرتشتیان

مراسم آیینی پنج روز پایان سال (پنجه) در روزهای پایانی تیر ماه به مدت پنج روز در روستای زرتشتی نشین مزرعه کلانتر برگزار می‌شود. در تقویم ایران باستان به جای هر چهار سال یک کبیسه و هر صد و بیست سال، یک ماه به پایان سال اضافه می‌شد. پس از شکست ساسانیان، زرتشتیان کبیسه را گم کردند و نوروز آنها به میان تابستان منتقل شد. در پنج روز پایان سال، در آیین زرتشتی، گهنبارهایی برای شادی روان درگذشتگان برگزار می‌شود. در آخرین روز پنجه برای شادی و اطلاع رسانی روی بام‌ها آتش روشن می‌کنند. این مراسم، هنوز هم در پایان تیرماه صورت می‌گیرد. در قسمتی از مراسم گهنبار خوانی از طرف موبد زرتشتی با بالا بردن شاخه گیاه سبز برای درگذشتگان طلب آمرزش می‌شود و شرکت کنندگان با بالا بردن انگشت دست راست خود موبد را همراهی می‌کنند. علاوه بر این، موبدان با چرخاندن آتش و دود کردن اسپند، شرکت کنندگان در مراسم را با خود همراه می‌کنند. جمع‌آوری خار و هیزم برای روشن کردن آتش روی پشت بام‌ها به منظور اطلاع رسانی درباره نو شدن سال نیز از دیگر مراسم این آئین است. البته پس از روشن شدن هوا اهالی روستا آتش روشن شده به روی بام‌ها را به آتشکده روستا منتقل می‌کنند.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | گردهمایی زرتشتیان جهان در اردکان | آداب و رسوم زرتشتیان یزد و میبد

آداب و رسوم زرتشتیان میبد- گردهمایی زرتشتیان

گردهمایی زرتشتیان جهان

زرتشتیان در روزهای ۲۴ تا ۲۸ خرداد (روز اشتاد تا انارام بر اساس تقویم زرتشتی) از گوشه‌وکنار کشور و خارج از ایران برای انجام آیین‌های خاصی، خود را به زیارتگاه چک چک اردکان می‌رسانند و به نیایش می‌ پردازند. از مراسم ویژه این مکان می‌توان به نیایش همگانی، دعا، آوردن یا پختن نان نذری سیرگ و پخش آن بین زائران، خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، روشن‌کردن شمع و عود و آتش، سدره پوشی، خواندن سرودهای شاد، پختن آش و غذاهای نذری و گهنبار خوانی اشاره کرد. این مراسم باشکوه به‌عنوان حج زرتشتیان شناخته می‌شود. زرتشتیان در این محل گرد هم می‌آیند تا ياد نيک‌بانو و آنچه را که بر نياکان آن‌ها رفته است، گرامی بدارند. ضمن اینکه موبدی در لباسی سپيدرنگ، با صدايی موزون اوستا، کتاب مقدس زرتشتيان را قرائت می‌کند. در دعاهای شان از فرد یا افرادی یاد می کنند که برای حفظ شرافت و پاکدامنی خود در برابر دشمن ایستاده و با کمک اهورا از دست دشمنان به درون کوه‌ها پناه برده‌اند.

کلوخ‌اندازان میبد | فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد

فرهنگ بومی میبد- کلوخ‌اندازان

کلوخ اندازان میبد

اين مراسم که گاهاً با خواندن اشعاري همراه بود در سحرهاي ماه مبارک انجام مي‌شد به اين نحو که همسایه‌‏ها با يکديگر قرار می‏گذاشتند تا هر کدام براي سحر زودتر بیدار شد، دیگری را از خواب بیدار کند. معمولاً در زمستان که همه در اتاق می‌خوابیدند و ممکن بود از صدای کوبيدن در بیدار نشوند، کلوخي را به روي پشت بام می‏‌انداختند و همین باعث نام‌گذاری آن به ‌کلوخ‌اندازان شده بود. در شهر ندوشن، در سحر برای بیدارکردن مردم براي مناجات و وقت اذان صبح، تیراندازی می‌کردند که مردم با شنیدن صدای شليک تیر، می گفتند: گُلّه (گلوله) در کردند، نمشه چیز بخوری.

جغجغه زنی میبد | فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد

فرهنگ بومی میبد- جغجغه زنی

جغجغه زنی میبد

در آیین جغجغه زنی (سنگ زنی) یک نفر اشعاری را با مضامین حماسه کربلا می‏خواند و عده‌ای روی زمین می‌نشینند و ذکرهای بیان شده توسط ذاکر را تکرار می‌‏‏کنند و دسته دیگر هم که به صورت حلقه‌‏ای در کنار هم قرار می‌گیرند با دو چوب صاف و صیقلی با ریتم کند و سپس تند، چوب‏‏‌ها را به هم می‌زنند که صدایی از بهم ساییدن این چوب‌ها شنیده می‌‏شود که به نقلی یادآور صحنه‌های کربلا است. همراه با عوض شدن اشعار، طریقه زدن دو تکه چوب به یکدیگر هم به صورت تک ضرب، سه ضرب و چهار ضرب عوض می‌شود. این آیین در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده‌است.

جشنواره انار میبد | فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد

فرهنگ بومی میبد- جشنواره انار میبد

جشنواره انار میخوش

همزمان با فصل برداشت محصول انار از باغ‌های میبد، جشن شکرگزاری انار در روستای بیده این شهرستان برگزار می‌شود. در این جشنواره که میخوش نام دارد کارگاه آموزشی تخصصی انار برگزار می‌شود. در این کارگاه کشاورزان با آخرین فنون کشت انار آشنا می‌شوند. عرضه محصولات و فراورده‌های انار مانند رب، آب انار و سرکه انار، برگزاری مسابقه عکاسی و نقاشی، اجرای موسیقی بومی محلی و عرضه محصولات و دستاوردهای روستایی از برنامه‌های تدارک دیده شده برای این جشنواره است. در حاشیه این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی میبد، برگزار می‌شود.

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | چهارشنبه‌سوری در میبد

فرهنگ بومی میبد- چهارشنبه‌سوری (قلعه قدیمی بفروئیه)

چهارشنبه‌سوری میبد

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | آداب ازدواج در میبد

فرهنگ بومی میبد،عکس قدیمی از مراسم عروسی در میبد

رسم ازدواج در میبد

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | شب یلدا در میبد

فرهنگ بومی میبد- شب یلدا

شب یلدا میبد

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | سیزده‌به‌در میبد

سیزده‌به‌در روستای درین میبد

سیزده‌به‌در میبد

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | عید نوروز در میبد

آداب و رسوم میبد- عید نوروز

عید نوروز در میبد

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | زبان و گویش محلی مردم میبد

آداب و رسوم میبد- زبان و گویش

زبان و گویش مردم میبد

فرهنگ بومی، آداب و رسوم محلی و سنتی میبد | دین و مذهب مردم میبد

فرهنگ بومی میبد- دین و مذهب

دین و مذهب مردم میبد

متن دیدگاه

کامنت کاربر

خیلی بد هست برای کلاس پنجم زیرا بیشترش دربارهی زرتشتیان است👺👹 خیلی بد است

کامنت کاربر

ابوالفضل

ممنون

کامنت کاربر

سلام خوب است

کامنت کاربر

خوب بود

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟